top of page

Extra algemene voorwaarden zonnepanelen
 

Meerprijs nieuwe aarding

De bestaande elektrische installatie dient te beschikken over een aardingswaarde die kleiner is dan 30 Ohm. Indien niet aan deze voorwaarde voldaan, zullen we een nieuwe aarding moeten voorzien. Deze werkuren worden in regie uitgevoerd aan €50/u + materialen

 

Meerprijs powerline(indien geen internet)

De installatie sluiten we aan met een vaste internetkabel aan de router indien deze zich in dezelfde ruimte bevindt. Zo niet, dan zal het toestel aangesloten worden op de Wifi( indien het signaal sterk genoeg is). Als geen van deze zaken mogelijk zijn dan werken we met een powerline(indien er reeds powerlines aanwezig zijn in de installatie dient de klant zelf te zorgen voor een extra powerline van hetzelfde merk). Als de afstand tussen de router en de powerline zelf te groot is, zal er moeten bekeken worden om dit mogelijk te maken.  Deze werkuren worden in regie uitgevoerd aan €50/u + materialen

​

Parkeerplaats:

De klant voorziet 2 parkeerplaatsen. De klant moet dit zelf tijdig aanvragen. Indien van toepassing zal hetzelfde moeten gebeuren voor een hoogtewerker.

​

Grond-en tuinwerken

Grond-en tuinwerken zijn niet inbegrepen in de prijs, indien van toepassing zal dit ter plaatse bekeken moeten worden.

Bekabeling tussen de panelen en de omvormer/elektrisch bord

Wij moeten onze bekabeling van de panelen tot aan het elektrisch bord krijgen. Wij doen ons uiterste best om deze bekabeling op een esthetische manier hier te krijgen. Indien nodig zal dit in opbouw moeten gebeuren via de gevel/binnenruimte.

​

Premie

De klant dient zelf de premie aan te vragen via Fluvius. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele wijzigingen in het tarief dat Fluvius toekent. Wij zorgen dat de installatie van de zonnepanelen gekeurd wordt via een erkend controleorganisme ( A.R.E.I.).

​

Dakconstructie pannendak

Bij een pannendak bevestigen wij de panelen rechtstreeks aan de draagstructuur. Wij zijn niet verantwoordelijk voor een eventueel slechte dakconstructie en bij de schade hieraan. Indien er pannen zouden breken bij het plaatsen, dient de klant te zorgen voor andere dakpannen en zullen wij deze terug plaatsen indien deze beschikbaar zijn op het moment van de plaatsing. Het is wettelijk verboden om een installatie te plaatsen op asbesthoudende materialen. Dus de klant dient ons vooraf in te lichten via mail indien er asbest zou aanwezig zijn, indien geen bericht hierover gaan wij er van uit dat er geen asbest in het dak zit en kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld worden indien dit wel het geval zou zijn. Er moet een onderdak aanwezig zijn, anders kunnen we de plaatsing niet uitvoeren.

 

Dakconstructie platte daken

Bij platte daken moeten wij extra ballast voorzien om ervoor te zorgen dat de installatie bestendig is tegen de wind, dit zal berekend en toegepast worden volgens de wettelijke normen. Een gemiddelde installatie op een plat dak zal tussen de 25-50 kg/m2 wegen. De klant moet zorgen dat de dakconstructie stevig genoeg is om dit gewicht te kunnen dragen(en dit indien nodig laten berekenen door een stabiliteitsingenieur). Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden indien de constructie niet stevig genoeg is voor dit gewicht.

De klant dient er ook voor te zorgen dat de eindlaag stevig genoeg is zodat er na het plaatsen geen scheuren kunnen optreden die voor waterinsijpeling kunnen zorgen. Op alle steunpunten plaatsen wij beschermingsmatten zodat er geen scherpe delen van de constructie kunnen drukken door de bestaande dakbedekking.

​

Betalingsvoorwaarden

Wij vragen bij goedkeuring van deze offerte een voorschot van 50% van de totaalprijs(bij de betaling van het voorschot gaat u automatisch akkoord met alle voorwaarden).

Na de plaatsing van de volledige installatie vragen wij u om het resterende bedrag over te maken. Wanneer dit voldaan is vragen wij de keuring aan voor de installatie.

​

Garantie

 Wij volgen de garantie van de fabrikant van de omvormer/batterij, deze garantie is enkel op de materialen. De werkuren worden in regie uitgevoerd aan €50/u.(+jaarlijkse verhoging van 5%). Wij volgen de garantie van de fabrikant van de panelen. Deze garantie is enkel op de materialen. De werkuren worden in regie uitgevoerd aan €75/u(+jaarlijkse verhoging van 5%)

Simulatie opbrengst

De verwachte terugverdientijd is indicatief en afhankelijk van stijgende of dalende energieprijzen. Alsook van het % energie die verbruikt wordt op het moment dat er opbrengst is.

Promo

Wij nemen van alle installaties foto’s die gebruikt kunnen worden als promo materiaal. Indien jullie dit niet willen, gelieve dit dan te vermelden.

Veiligheid

Gelieve nooit iets op of tegen de omvormer of de batterij te plaatsen.

​

Algemene verkoop-, levering- en betalingsvoorwaarden 

1. Behalve bijzondere voorwaarden, vermeld op de factuur of bestelbon en ondertekend voor akkoord door de klant, zijn enkel en bij uitsluiting van anderen, de voorwaarden van toepassing dewelke hieronder zijn vermeld.

2. De bestekken en prijsoffertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen, materialen en diensten. Indien deze wijzigingen ondergaan afhankelijk van de wil van de verkoper, behoudt deze zich het recht voor deze prijzen op evenredige wijze aan te passen. De klant heeft het recht om binnen de 8 dagen nadat hij van deze prijswijziging op de hoogte is gebracht, de overeenkomst op te zeggen.

3. Klachten betreffende de conformiteit of de zichtbare gebreken betreffende de levering/plaatsing moeten ons toekomen binnen de 8 dagen na de levering en alleszins voor het gebruik of de voortverkoop van de goederen.

4. Het protest tegen de factuur dient schriftelijk te gebeuren binnen de 8 dagen na de factuurdatum.

5. De aanbiedingen van sbs-solar zijn slechts 30 dagen geldig, tenzij schriftelijk anders besproken.

6. Bij niet betaling van de factuur binnen de gestelde termijn zijn vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd, gelijk aan de wettelijke intrest. Bovendien is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10% op het factuurbedrag.

7. In geval van annulatie van de bestelling is de koper eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van de bestelling, met een minimum van 50 euro en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid van een hogere schade te eisen. Wordt de overeenkomst geannuleerd door de verkoper, dan zal een gelijke vergoeding verschuldigd zijn aan de koper.

8. De verkochte of geleverde goederen,ook als zij bewerkt werden,worden enkel eigendom van de klant na volledige betaling van de prijs, de intresten, schade en kosten. Eens de goederen geleverd zijn, zelfs bij de opdrachtnemer van de klant, draagt de klant alle risico's ervan, ook voor het tenietgaan van het werk. De goederen blijven roerend. Bij wanbetaling heeft sbs-solar het recht de geleverde producten zonder tussenkomst van de rechtbank terug te nemen. De klant geeft bij deze daartoe toestemming tot het betreden van de plaatsen waar de goederen zich bevinden

9. In geval van betwisting zijn de rechtbanken of de vrederechter territoriaal bevoegd van de plaats waar de verbintenissen (waarover het geschil loopt, of een ervan) zijn ontstaan of waarzij (zijn of moeten) worden uitgevoerd.

10. Deleveringstermijn wordt geschorst door: 1)jaarlijkse vakantie en de wettelijk verplichte vakanties van sbs-solar 2)vertraging van andere (onder)aannemers of leveranciers van sbs-solar waardoor de levering nog niet uitgevoerd kan worden of waardoor de levering nog niet nuttig is 3)elke door sbs-solar aanvaarde wijziging door de klant aan de bestelling

11. De overeenkomst kan door beide partijen zonder enige vergoeding worden beëindigd ingeval van onmogelijkheid tot uitvoering ervan tengevolge van overmacht, staking, lock-out, staking van de andere partij, ed… .

12. Wij behouden ons tevens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of kennelijk onvermogen van de klant.

13.  De klant verzaak taanaanspraak op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst,zelfs als sbs-solar tot schadevergoeding wegens overschrijding van de leveringstermijn verbonden heeft, als :1) de vertraging of de onmogelijkheid tot uitvoering van het contract te wijten is aan bevel van de overheid, intrekking of einde van vergunning, overmacht, mobilisatie, oorlog, epidemie, lock-out, staking,betoging, defecten, brand, overstroming, ontploffing, gebrek aan goede grondstof of arbeidskracht of vervoermiddel, gewijzigde economische omstandigheid, vandalisme, buitengewone weersomstandigheid, ongeval, intern organisatieprobleem en alle omstandigheden die buiten de wil van sbs-solar de normale gang van zaken verstoren - in welke gevallen sbs-solar ook het recht heeft voor de nog niet uitgevoerde verbintenissen het contract met een aangetekende brief en zonder tussenkomst van de rechtbank ontbonden te verklaren zonder
kosten noch vergoedingen voor beide partijen 2) de klant sbs-solar niet met aangetekende brief in gebreke gesteld heeft wegens overschrijding van de termijn en aan sbs-solar geen redelijke uitvoeringstermijn meer gunde 3) de klant niet kan bewijzen dat hij sbs-solar producten of werken al nuttig kon aanwenden 4) de betalingsvoorwaarden door de klant niet nageleefd werden of de financiële waarborgen niet (meer) voldoende zijn.

14. Indien wij ons verbinden tot leveren van diensten of prestaties dient één derde betaald te worden bij aanvang van de prestatie/dienst en één derde bij de voltooiing ervan.

15. Bij de niet-betaling behouden wij ons het recht voor verdere leveringen, prestaties en diensten stop te zetten en behouden wij ons het recht om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte.

16.  Als sbs-solar door de rechtbank aansprakelijk geacht wordt voor de bewezen schade van welke aard dan ook veroorzaakt door de haar uitgevoerde werken of geleverde producten, zal dit beperkt blijven tot maximum 25.000,00 EUR, ongeacht de tussenkomst van de verzekeraar van sbs-solar en de uitbetaling van hogere bedragen door de verzekeraar van sbs-solar

17. De goederen worden verzonden op risico van de koper tenzij in geval van opzet of grove schuld in hoofde van de vervoerder. De vervoerskosten komen, tenzij anders is bepaald, voor rekening van de koper.

18. Wij volgen de garantie van de fabrikant van de omvormer/batterij, deze garantie is enkel op de materialen. De werkuren worden in regie uitgevoerd aan €50/u.(+jaarlijkse verhoging van 5%). Wij volgen de garantie van de fabrikant van de panelen. Deze garantie is enkel op de materialen. De werkuren worden in regie uitgevoerd aan €75/u(+jaarlijkse verhoging van 5%)

19. Wij nemen van alle installaties foto's die gebruikt kunnen worden als promo materiaal. Indien u dit niet wenst, gelieve ons hiervan dan op de hoogte te brengen.

20.Bij platte daken moeten wij extra ballast voorzien om ervoor te zorgen dat de installatie bestendig is tegen de wind, dit zal berekend en toegepast worden volgens de wettelijke normen. Een gemiddelde installatie op een plat dak zal tussen de 30-50 kg/m2 wegen. De klant moet zelf zorgen dat de dakconstructie stevig genoeg is om dit gewicht te kunnen dragen. Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden indien de constructie niet stevig genoeg is voor dit gewicht. De klant dient er ook voor te zorgen dat de eindlaag stevig genoeg is zodat er na het plaatsen geen scheuren kunnen optreden die voor waterinsijpeling kunnen zorgen.

21. Bij een pannendak bevestigen wij de panelen rechtreeks aan de draagstructuur. Wij zijn niet verantwoordelijk voor een eventueel slechte dakconstructie en bij de schade hieraan. Indien er pannen zouden breken bij het plaatsen, dient de klant zelf te zorgen voor andere dakpannen en zullen wij deze terug plaatsen. Het is wettelijk verboden om een installatie te plaatsen op asbesthoudende materialen. Dus de klant dient vooraf in te lichten indien er asbest zou aanwezig zijn, indien geen bericht hierover gaan wij er van uit dat er geen asbest in het dak zit en kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld worden indien dit wel het geval zou zijn. Er moet een onderdak aanwezig zijn, anders kunnen we de plaatsing niet uitvoeren.

22.Als de werken meer dan zes maanden na de orderbevestiging uitgevoerd worden of als de klant
de voorziene leveringsdatum wijzigt heeft sbs-solar het recht haar prijzen te verhogen in verhouding tot stijgingen van de kostprijs van materialen, diensten of loonkosten en/of onze prijslijst en is de klant ons vergoeding verschuldigd van de schade veroorzaakt door het uitstel.

23. De klant staat in voor beveiligingen/of verzekering tegen verlies en/of beschadiging door vreemde oorzaak, diefstal door derden en/of schade door uitvoering van onze werken en ontslaat sbs-solar van aansprakelijkheid dien aangaande zodra zij de goederen geleverd of geplaatst hebben.

24.De klant ontslaat sbs-solar van aansprakelijkheid als:1) hij sbs-solar werken laat uitvoeren ‘in regie’; 2) hij zijn klacht niet aan sbs-solar behoorlijk gemotiveerd geschreven heeft binnen de kortst mogelijke tijd, uiterlijk binnen de acht dagen die volgen: op de ontvangst voor de zichtbare gebreken, op de ontdekking van het gebrek voor verborgen gebreken; hij sbs-solar product of werk gebruikt, dit geldt als definitieve aanvaarding van het type, de kwaliteit en zichtbare gebreken;- eventuele gebreken de bruikbaarheid voor de klant van sbs-solar product of werk niet aantast; verkeerde of dubbelzinnige gegevens door de klant aan sbs-solar werden opgegeven; de garantie van de leverancier van sbs-solar vervallen is; er zes maanden verstreken zijn na de levering of na de indienstneming; de gebruiksaanwijzing, veiligheidsinstructies of reglementering, overeengekomen of gebruikelijke toepassing miskend werd; bij overmatige of ongelijkmatige belasting, foutieve verwerking of samenbrengen met gebrekkige onderdelen, misbruiken, verwaarlozing, ongeval; als een montage, wijziging of herstelling niet door sbs-solar werd uitgevoerd; sbs-solar het gebrek, waarvoor zij aansprakelijk is, hersteld heeft binnen een redelijke termijn; sbs-solar het gebrekkig product, waarvoor zij aansprakelijk is, vervangen heeft binnen een redelijke termijn; zijn aanspraken verder reiken dan deze algemene voorwaarden, het overeengekomen en of de aansprakelijkheid van de leverancier van sbs-solar

25. De klant vrijwaart sbs-solar voor alle aanspraken van derden en de eruit voortvloeiende kosten, ook kosten van verdediging en bijstand, waarvoor sbs-solar wegens een fout van de klant en/of wegens huidige algemene voorwaarden niet aansprakelijk zijn of waren ten aanzien van de klant

26.Als het contract tengevolge van contractuele wanprestatie van de klant ontbonden wordt en als de onderdelen door sbs-solar nog niet besteld zijn en de werken nog niet aangevat zijn zal de klant 15 % van het bedrag van de bestelling verschuldigd zijn, maar als de onderdelen door sbs-solar al besteld zijn zal de klant 100% van de verkoopprijs voor de onderdelen en 30% op de niet door sbs-solar uitgevoerde werken verschuldigd zijn, telkens als forfaitair overeengekomen schadevergoeding, naast de door ons bewezen verloren uitgaven.

27.Voor alle betwisting en zijn alleen de Belgische rechtbanken,in eerste aanlegte West-Vlaanderen afdeling Kortrijk of de Vrederechter van Menen bevoegd. sbs-solar behoudt zich echter het recht voor de betwisting voor elke andere bevoegde rechtbank te brengen.

28.De vermelde prijzen in de offerte of de orderbevestiging zijn van toepassing. Als de offerte of de orderbevestiging geen prijzen vermelden, gelden de effectieve prijzen die wij toepassen op het moment van de offerte of orderbevestiging.-Niettegenstaande het voorgaande hebben wij het recht om ten allen tijde de prijzen aan te passen om zo nodig een stijging van onze eigen kosten te compenseren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot een kostenstijging door : (i) een prijsstijging van de grondstoffen, goederen of diensten nodig om de goederen te produceren alsook een stijging van de prijs van onze eigen leveranciers m.b.t. goederen die wij aan de klant moeten leveren, met inbegrip van een stijging van de personeelslasten; (ii) veranderingen in het type, het ontwerp, de kwaliteit, de verpakkings-, verzendings- en leveringswijzen of andere specificaties met betrekking tot de goederen in de offerte of de orderbevestiging; (iii) volumetekorten en (iv) onverwachte gebeurtenissen waarover wij redelijkerwijze geen controle hebben en die de uitvoering van de overeenkomst door ons bemoeilijken.

29. sbs-solar is niet verantwoordelijk voor 1)het rendement berekend op het eigen verbruik, 2)de berekening van de dakconstructie,3) fouten in het netwerk waardoor de monitoring niet functioneert en de eventuele gevolgen daarvan

30. De berekende opbrengsten en rendementen zijn ramingen en dus geen zekerheid

31. sbs-solar behoudt zich het recht om een getekende offerte te weigeren

32. De klant dient ons op de hoogte te brengen als er specifieke regels zijn i.v.m. de ruimte waar wij onze technieken plaatsen en dient ons op de hoogte te brengen van het verslag van de specifieke brand/ risicoanalyse (wet welzijn/ARAB)

​

bottom of page